29-30 nov. Aankomst Nieuw-Zeeland / Arrowtown

1 december 2017 - Arrowtown, Nieuw-Zeeland

Reisverhaal door: Sigrid

Kia Ora - welkom in het land van de kiwi’s!

Woensdag 29-11 vliegen we in de ochtend naar Queenstown op het Northern Island in Nieuw-Zeeland. Het is hier nóg 2 uur later dus het is nu 12 uur later dan in Nederland. Zo bizar dat als jullie gaan slapen wij opstaan en andersom! Het is heerlijk weer, zonnig 20-24 graden met een fris windje. In de avond wel een vestje nodig. Zo heerlijk dat het tot 21:30 uur nu licht is!

Aankomst in NZ was niet relaxt 😝😖. We waren al gewaarschuwd door Alessia met de appel die haar 4 jaar geleden €250 kostte (NZ wil ziektes en bacteriën buiten houden en is hysterisch kritisch op alles wat het land binnenkomt). Geen voedsel, water, noten etc. mag worden binnengebracht en je moet een hele vragenlijst invullen. Ons was geadviseerd dat vooral eerlijk te doen want als je dat niet doet, en ze vinden wat, ben je de sjaak en kan je veel geld dokken. Lucienne had een paar doosjes honing mee uit t hotel en we hadden braaf aangekruist dat we onze wandelschoenen in de natuur hadden gebruikt.

4 controles met wachtrijen😕: 1) paspoortcontrole met 2e graads verhoor waar je allemaal heen gaat en wanneer je weer vertrekt, 2) de ingevulde vragenlijstjes bespreken met controle van de schoenen, 3) als je wat hebt aangekruist belandt je in rij 3 en wordt alles opengemaakt en leeg gehaald; wij hadden enorme mazzel dat niks open hoefde maar Lucienne de honing moest inleveren en we weer onze schoenzolen moesten tonen, 4) als laatste alle bagage nog eens over een band door de scanner. We zagen ook dat er met honden gecontroleerd wordt die getraind zijn om voedsel te ruiken 😳.

Enfin, een paar uur later... wederom gedoe bij de autoverhuur want daar kwamen we er achter dat er voor NZ een internationaal rijbewijs vereist is. Stond in onze papieren maar daar hadden we helaas overheen gelezen. Tegen betaling en na weer wachten, wordt het geregeld gelukkig en gaan we op pad met een vette Toyota RAV4. Blij met deze grote en comfortabele auto (waar de bagage prima in past😜) voor de laatste weken van onze reis.

Onze B&B voor 2 nachten in Arrowtown (een half uurtje rijden) is erg schattig. Leuk dorpje ook aan een prachtig meer. Groene bergen en veel meren in NZ, ik krijg een Zwitserland of Gardameer gevoel maar dan met heel weinig verkeer en mensen.

We eten bij La Rambla in het dorp, een lekker en gezellig Spaans tentje.

Donderdag 30-11 krijgen we een heerlijk ontbijt tezamen met de andere 4 gasten en hebben een leuk gesprek met een echtpaar uit Schotland.

We gaan vandaag naar Queenstown, een leuk stadje met veel jongelui aan het Wakatipumeer met waanzinnig mooie natuur weer. We schieten weer mooie plaatjes.

Met de gondel gaan we naar boven en van daar weer een fantastisch uitzicht op de bergen en het meer. We zien veel Paragliders die hier vertrekken en Lucienne pakt haar kans en boekt meteen een vlucht 😊. Ik durfde niet 🙈. De beelden en foto’s laten zien wat een prachtige vlucht dat is geweest.

We maken een rondje langs het meer en het haventje van Queenstown en rijden terug naar de B&B waar we een lekker flesje wijn 🍾opentrekken. We eten bij een ander leuk tentje in het dorp.

Paragliden verhaal door: Lucienne

Tijdens het rijden naar de gondel zagen wij al diverse keren paragliders in de lucht. Een gaaf gezicht en leuk voor de foto. Niet wetende dat hun startpunt boven op de berg was waar wij met de gondel heen gingen. Genietende van het mooie uitzicht boven op de berg raakte ik toch een beetje geïnteresseerd in dat paragliden. Eerst maar kijken wat het kost 🤑. Viel best mee maar toch twijfelen. De omgeving is zo mooi en het voelde als een “once in a lifetime opportunity” en heb ik besloten het toch te doen. Ik word gekoppeld aan Dan, een ervaren paraglider, we gaan nog verder naar boven in een stoeltjeslift en als je dan boven staat, is het echt wel hoog 😱. Mijn hartslag inmiddels ca. 200 slagen per minuut. Het van die berg afrennen is het meest eng 🙈. Ik volg Dan zijn instructies goed op en als een zonnetje springen we van die berg en daarna heb ik alleen nog maar genoten. Wat gaaf is dat! De rest van de dag ben ik nog bezig om de adrenaline weg te werken en aan het nagenieten.  YOLO 😍

1. Yinnie:
    1 december 2017
    Gaaf zeg Sigird. Heel stoer dat je ook bent gaan paragliden!
  2. Renee Kauffmann:
    1 december 2017
    Pffff.......wat een gedoe zeg bij de douane en wat jammer van die honing. Hoop dat het adrenaline-gehalte al wat gezakt is Lucienne.
  3. Rob Voerman:
    1 december 2017
    Gaaf Sigrid. Dat had je broertje Rob niet gedurfd. ik heb al angst als ik op een krant sta. Geniet maar volop dames.
  4. Siggy:
    1 december 2017
    Zo stoer ben ik dus niet want heb lang staan twijfelen maar durfde toch niet. Alleen Lucienne was zo stoer.
  5. Kelly:
    2 december 2017
    Super stoer !!
  6. Lucia:
    3 december 2017
    Zó dan, wat een lef, Luciënne! Zeker weten YOLO!
    En weer zulke mooie foto's! ENJOY, girls!
  7. Linda de Hertogh:
    22 december 2017
    Wat gaaaaaaaf! Erg stoer ook van je!