1 - 3 dec. Manapouri - Doubtful Sound

3 december 2017 - Manapouri, Nieuw-Zeeland

Reisverhaal door: Lucienne

Vrij 1 dec. Van Arrowtown naar Manapouri (ca. 265 km)

We laten het luxe B&B en het pittorske Arrowtown achter ons en rijden naar het zuidelijk gelegen Manapouri. 🚗 Het is een schitterende route langs enorme bergen, prachtige vergezichten en allerlei kleuren in het landschap. Duizenden schapen en tal van koeien 🐄

Rond 13 uur arriveren wij bij onze volgende B&B (Cathedral Peaks) gelegen aan Lake Manapouri. WAUW, 😍 wat een schitterend uitzicht op het meer en de bergen vanuit onze kamer. Dat is echt genieten. We hebben weer een heerlijk ruime kamer en mega grote badkamer. Eigenaresse Janice overspoelt ons met informatie maar door de vermoeidheid van de autorit, is slechts zo’n 10% van haar verhaal blijven hangen. 🙄 We gaan die middag in ieder geval de brug en rivier bezoeken die in de film ‘Lord of the Rings’ is gebruikt en het naastgelegen (20 km verderop) grotere toeristenplaatsje Te Anau.

Verder doen we niet veel, zo’n autorit is toch altijd weer een beetje vermoeiend.

Za 2 dec.  Vandaag is de dag van de excursie waar we al heel lang naar uitkijken en zoveel over hebben gehoord. Een dagcruise naar de Doubtful Sound. En wat voor weer is het vandaag? K.T 🌨 weer dus. Donkere wolken en regen. We kunnen niet meer annuleren en dus gaan we op pad. Om 10:30 u vaart onze boot uit.🌊🛥

Ca. 1 uur varen naar een haven, dan ca. 1.15 uur met 3 toeringbussen (1 bus vol met Chinezen, 1 bus met Singaporezen -  beiden met eigen tolk en 1 bus met een mix van Canadezen en Europeanen) een bergpas over en dan met een boot ca. 3 uur door de fjorden en de Doubtful Sound in. De Maori noemen het “PATEA” (The place of silence).

De Doubtful Sound is een van de drie gebieden in New Zealand, die onder de Unesco world Heritage valt.

Op zich een mooie tocht in een schitterende boot maar donkere wolken geven toch een ander aanzicht aan de natuur en we raken niet helemaal in vervoering van deze trip.

Onderweg zou er een kans zijn om dolfijnen, pinguïns en zeeleeuwen te zien. Alleen de zeeleeuwen gezien die hier hun eigen eiland hebben (dus dat was een inkoppertje) maar de rest van de dieren helaas niet gezien. De zon laat zich gelukkig wel af en toe zien en we besluiten de tocht met 5 minuten stilte in de Doubtful Sound, een bijzondere momentje! En fijn dat bus 1 en 2 incl. Tourguide eens geen 1000 foto’s op 1 plek maken. 😂🙀

We moeten dezelfde weg weer terug met de touringcar. Wij zitten direct achter de chauffeur en zijn druk in gevecht met de Sand Flies 🙈(bloed etende vliegen), die we sinds het Daintree Forest in Australië, niet meer hadden gezien. Het is een klein zwart pokke vliegje die een lelijke beet achterlaat. Er is ons gevraagd ze vooral niet dood te drukken op de ramen, anders hebben ze zoveel schoonmaak aan de ramen. Maar wij prediken mooi voor eigen parochie en Sigrid heeft haar killers-blik 🤼‍♀️opstaan en heeft er al een paar doodgedrukt. Ik pak mijn insectenstick en maak snel een harnas van deet rondom. (Zie mijn buurman vies kijken 😬 door de geur maar dat boeit niet, wij zijn er namelijk eerder door gebeten en het zijn irritant jeukende beten, die lang blijven zitten).

Dan zijn we amper 10 min. onderweg en gaat er een alarm ⏰ af bij de chauffeur. De bus wordt direct gestopt en er blijkt een riem geknapt te zijn. Dit komt vaker voor door de opspattende stenen van het ruige wegdek. De eerste grapjes worden gemaakt en in gedachten zie ik ons al 25 km. teruglopen 🏃‍♀️🏃‍♀️in een heuvelachtig parcours.

Na zo’n 10 min. hebben de chauffeur en de bijrijder de riem vervangen.  Pfff daar komen we mooi weg.

10 min. later......gaat weer het alarm af. Nee, he! Is deze riem ook gebroken. 😡 Nu gaat de laatste riem die ze hadden erop en de chauffeur gaat een beetje stressen. 1 bus is achter ons blijven rijden maar stel dat we naar die bus moeten overstappen, (die reeds gevuld is met Chinezen) dan wordt het een krappe bedoeling en we zijn nog ver van de haven. Zij zijn gewend met z’n allen in een kleine ruimte te verblijven maar met onze opvliegers hebben wij wat meer ruimte nodig.😅

Uiteindelijk komen we rond 18 uur weer veilig thuis..

Zo 3 dec. Inmiddels is de temperatuur in Nederland gedaald tot rond het vriespunt, hier schommelt de temperatuur vandaag tussen de 21 - 29c. ☀️Hoe kan dat nou zo schommelen? Dit heeft alles te maken met onze rit van vandaag. We zijn van de west naar de zuidkust gereden en aan de zuidkust was het aanzienlijk warmer. Daarbij rijden we ook nog op verschillende hoogtes. We wilden vandaag een rustdag inlassen maar onze nieuwsgierig naar een ander deel van Australië heeft gewonnen. We rijden weer door een schitterend landschap van groene heuvels, diverse boerderijen (veel geordender, dan in Australië). We zien uiteraard veel boerderijen voor schapen en koeien maar ook diverse voor herten. Een paar voor geiten en alpaca’s.

De dieren hebben zoveel land ter beschikking en heerlijk schone lucht.

In het zuiden zijn nog diverse overblijfselen van het tijdperk van de goudmijnen. Er werd hier gemiddeld 2 kilo goud per dag 💰gevonden. Eerst door de Chinezen en later door Europeanen. Het ligt er allemaal een beetje verlaten bij en de huizen zien er minder verzorgd uit ten opzichte van wat we tot op heden hebben gezien. We maken een paar korte stops onderweg voor natje & droogje ☕️ en natuurlijk wat foto’s.

Zo’n 45 min. verwijderd van onze locatie lopen twee ontsnapte koeien 🐂🐃los op straat en probeert een wagen ze terug te leiden naar een weiland. Maar ja welk weiland denken die koeien? Het ziet er hilarisch uit! Uiteindelijk passeren de (prachtige) koeien onze auto en kijken ze CLUELESS / haha 😂(Zie foto). We wachten rustig tot we er veilig voorbij kunnen.

Rond 16 uur zijn we weer terug in Manapouri en houden een korte siësta en beginnen vast aan het blog. Dineren vanavond in Te Anau en morgen reizen we verder naar Wanaka.

1. Jill:
    3 december 2017
    Gaaf, jullie belevenissen in woord en beeld op ons favoriete Zuidereiland - feest van herkenning. het lijkt er wel drukker dan 10 jaar geleden. Jammer van het weer bij Doubtful sounds . Geniet verder van de magische momentenen plekken!
  2. Jacqueline:
    3 december 2017
    Echt mooie natuur! Smaakt het eten ook beter? Ja, jammer dat het weer niet altijd mee zit, maar de foto's zijn er echt niet minder om.
  3. Patti:
    3 december 2017
    Jullie zien er gezond en ondanks vermoeienissen uitgerust uit.
    Vetlangen jullie al naar een bordje boerenkool stamppot met de worst rechtop erin geplaatst plus kuiltje sjuuu?? 🐽😛
  4. Joke:
    3 december 2017
    Ik lees al jullie verhalen met heel veel plezier, met de ondersteuning van de prachtige foto's!
    Keep up the good work.
  5. Renee Kauffmann:
    3 december 2017
    Het ziet er weer prachtig uit! Have fun you two.
  6. Jan en Jet Oudshoorn:
    3 december 2017
    Wat een belevenissen meiden ,geweldig maar jullie geven ook zo,n mooie uitleg van alles ,iedere keer weer genieten ,denk als jullie weer in Holland zijn word dat een week slapen bedankt en nog even genieten !
  7. Margret krieger:
    3 december 2017
    Ik weet wel een en ander geweldige vergezichten oplevert en een mooie inspiratiebron zijn, maar wat een leuke en mooie reisverhalen zijn dit. Jullie brengen het prachtig over.
  8. Siggy:
    3 december 2017
    Nee Jacq het eten is hier nóg minder. Erg vet, we hebben er veel last van.
    En ja Patti ik verlang naar Hollandse pot!
  9. Jeritza:
    3 december 2017
    👍🏻genieten. Heerlijk om te lezen dames.
  10. Els:
    4 december 2017
    Ik kijk uit naar de verslagen en foto's en geniet zo met jullie mee.
  11. Ingrid:
    11 december 2017
    Hilarische verhalen.... en Hollandse pot is toch wel erg lekker hè.... ;-)