9-11 dec Kaikoura

11 december 2017 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Reisverhaal door: Sigrid

Zat 9 dec. Vandaag een lange reis naar de oostkust voor de boeg. Voor we vertrekken lokt de eigenaresse van de B&B Punakaiki de weka in haar tuin met baby met wat brood uit de bosjes. Lucienne staat klaar met camera 📷 want het is een vogel die vooral in NZ voorkomt.

Pittig stuk rijden vandaag. We rijden door bergen aan de westkust, vlakke stukken en weer bergen aan de oostkust. Er zijn stukken waar geen andere auto of huis te zien is. Geen radio ontvangst ook- by the way- 😕 De meeste dorpen onderweg zijn maar een paar huizen; voor je t weet ben je er voorbij.

Ergens halverwege wordt onze weg belemmerd door een kudde koeien die door hun baasje naar een ander weiland worden gedreven 🐄🐄🐄

We staan er met de auto gewoon tussen 😳Houston we have a problem!!!😫

Voor de koffie stoppen we in het pittoreske oude goudmijnen stadje Reefton. Lijkt of de tijd hier heeft stil gestaan...

We rijden langs Hamner Springs waar veel Chinezen gaan bungy jumpen.

Het laaste stuk naar Kaikoura is het lastigste. De aardbeving vorig jaar november heeft enorm veel schade toegebracht aan de wegen. De meeste wegen zijn weer hersteld en geopend maar er zijn nog stukken niet helemaal klaar.

Ter info zetten we ook wat foto's op t blog van de schade van de aardbeving van hoe t was vorig jaar.

Eind van de middag komen we aan in Kaikoura, een rustig plaatsje in een mooie baai met een paar restaurantjes en wat winkels.

We slapen de komende 3 nachten in de leuke B&B ‘Inn the Bay’, gerund door een leuk jong stelletje. We zijn blij met onze mooie kamer.

Zon 10 dec. vroeg op voor onze Whalewatch tour 🐋 In de ochtend zijn deze het beste te zien dus we hebben gekozen voor de tocht van 07:15 uur 😴

We zien een paar merlijnen, albatrossen en andere zeevogels.

De boot is uitgerust met geavanceerde apparatuur waarmee de kapitein de walvissen kan opsporen. Hij spot voor ons een potvis, die ze hier sperm whale noemen. Alleen de mannetjes komen iedere zomer terug naar Kaikoura. Heel indrukwekkend vooral als hij weer onder water gaat en de staart dan boven komt. Wauw wat een gaaf moment!!

In de middag gaan we de zeeleeuwen spotten die hier lekker in t zonnetje op de rotsen liggen te slapen. Lucienne moet wat klauterwerk verrichten maar maakt schattige foto's. De meesten blijven ook gewoon liggen als mensen dichterbij komen.

Reisverhaal door: Lucienne

Ma 11 dec. - Dolfijnen ontmoeting

Vandaag hebben we de Dolphin Encounter tour geboekt. Dit is een tour waarbij je uitsluitend in het wild levende dolfijnen zal zien. Je kunt er ook mee zwemmen (was ik van plan) maar ik ben nog steeds niet fit en Sigrid is inmiddels ook aan het hoesten en snotteren, dus wij kijken vanaf de boot (samen met nog een meisje uit de UK). Na een grondig en grappig info-filmpje worden we met de bus naar de Southbank haven gebracht, zo’n 10 min. van de verzamel locatie. We varen zo’n 20 min. naar een baai en we zien ze al van verre. Niet een paar maar honderden Dusky dolfijnen ❤️❤️.

Vanaf de boot hebben wij uitstekend zicht en de dolfijnen zwemmen langs en onder de boot, trakteren ons op sprongen, salto’s en back flips. De zwemmers zijn het water in gegaan en wordt gevraagd zo jolig mogelijk te doen en met veel geluid (zingen of roepen) om de dolfijnen te motiveren met de zwemmers te spelen. Dolfijnen worden enthousiast van de geluiden en voor ons is het nog extra vermaak als je de zwemmers door hun snorkel hoort zingen en roepen 😂😂

Nog afgezien van het schitterende weer deze ochtend en de kalme zee is dit gewoon een feestje. Sigrid en ik hebben een big smile op ons gezicht. Dolfijnen hebben iets magisch en er zoveel bij elkaar te mogen zien in deze prachtige baai, schitterend! (Zie video)

We blijven zo’n uur in de baai en dan is het helaas weer tijd om terug te gaan. We gaan buiten lunchen en uit de speaker komen uitsluitend kerstliedjes. Zitten we dan, 29c ☀️- strak blauwe lucht - in Kaikoura.

Nee, we zijn totaal nog niet in de kerstsfeer 🌲en kunnen ons er niets bij voorstellen dat in NL code oranje is afgegeven en Schiphol vluchten heeft moeten annuleren.

Morgen wordt weer een heftige rijdag van ca. 6 - 7 uur richting Kaiteriteri, waar wij onze laatste dagen zullen verblijven.

1. Jacqueline:
    11 december 2017
    Wat een geweldige ervaringen weer. En alle dieren in de natuur zoals het hoort. Ik zou er zo willen wonen.
  2. Patti:
    Mooi zeg
    En volgende vakantie naar Medemblik! Ook leuk! 🤓
  3. Lucia:
    11 december 2017
    Zó mooi daar! Wat een schitterende en ontroerende foto's, vooral die zeeleeuwtjes!
  4. Rita van Rijsbergen:
    14 december 2017
    Geweldig weer, wat een super gave reis is dit👌En natuurlijk weer die prachtige foto’s👍
    Heerlijk zo tussen die koeien🤣🤣