12-15 dec. Kaiteriteri (Abel Tasman)

15 december 2017 - Kaiteriteri, Nieuw-Zeeland

Reisverhaal door: Sigrid

Di 12 dec. Van Kaikoura naar Kaiteriteri in Abel Tasman

We vertrekken vroeg voor een lange rit naar het noorden van het zuidereiland. Aangezien de weg langs de kust pas zaterdag weer open gaat na de werkzaamheden na de aardbeving moeten we door het binnenland een stuk omrijden. We hebben hierdoor ook een wijziging aangebracht in ons programma en gaan de laatste 4 nachten van onze reis (snik 😪) doorbrengen in Kaiteriteri in het Abel Tasman National Park. Het is een prima dag om te reizen: fris en regen. We rijden door bergen en dalen; de temperatuur varieert tussen de 13 en 23 graden.

Hoe noordelijker we komen, hoe groener het wordt en we passeren diverse wijn- en hopvelden (wordt gebruikt in bier).

Gelukkig is het weer droog, zonnig en warm als we in de middag aankomen bij het Kimi Eco Resort. We krijgen een mooie kamer met een fantastisch uitzicht op zee.😎

We chillen een paar uurtjes en eten in het vegetarische restaurant van het hotel, heerlijk buiten op het terras met prachtig uitzicht, en aangezien we naar onze kamer kunnen lopen, nemen we een lekker flesje Sauvignon Blanc 🍾 van een wijnhuis hier uit de regio.

Woe 13 dec. Bezoek vineyards en fruitboomgaarden

Vandaag gaan we zelf een wijntoertje🍷doen langs een paar van de vele vineyards die in de regio gevestigd zijn. We laten ons door het hotel adviseren welke wijnhuizen we het beste kunnen bezoeken. We rijden over kleine weggetjes met wijnranken aan beide zijden en over prachtige groene heuvels. Wat een schoonheid. Het gebied doet me denken aan Toscane. De eerste proeverij doen we bij de beeldige wijngaarde van Neudorf vineyards. Voor $5 kunnen we 3 wijntjes 🍷 proeven. Dronken wordt je er niet van, want net 2 slokjes per glas, maar het ontbijt is al gezakt dus ze komen wel lekker binnen 😜. De tweede stop is bij Kahurangi Estates waar we ook 3 wijntjes uitkiezen (we ontdekken later dat we van dit wijnhuis gister al een flesje genuttigd hebben in het hotel). Conclusie van deze ochtend: Lucienne is fan van de Chardonnay (meer houtsmaak) en ik hou meer van de fruitige Sauvignon Blanc.

Na deze 2e stop moet er toch echt wat geluncht worden 😱en hiervoor rijden we naar de Mahana Estate, een wijnhuis dat er tevens een restaurant bij heeft.

We lunchen op het mooie terras in de zon met uitzicht over de heuvels met wijnranken. Onvergetelijk!

Na de lunch rijden we een gebied door met tal van fruitboomgaarden. We zien o.a. appel-, kiwi-, perzik bomen en kersen- en aardbeienstruiken. Alles direkt bij de boer te koop. We nemen een zakje overheerlijke kersen mee.

PS. Wat we zowel in Australië als in NZ vreemd vinden is dat de wijn relatief prijzig is, duurder als bij ons, terwijl de wijnen (Pinot Gris, Chardonnay, Sauvignon Blanc, Pinot Noir) uit het land zelf komen 😳🍷. Er wordt er niet minder om gedronken echter. In beide landen wordt er een flesje wijn genomen bij de lunch of het diner.

Reisverhaal door: Lucienne

Do. 14 dec. Rondrit Golden Bay

Vandaag gaan we een rit maken richting het bijna uiterste noorden van Abel Tasman. Qua kilometers niet zo ver maar er zit weer een flinke bergpas in. Zo hoog zijn we nog niet eerder gereden. We steken de Takaka Hill over richting Takaka.

We maken een eerste koffiestop bij een cafe in de bergen, ze verkopen tevens wol producten en houden een aantal boerderijdieren zoals een varken, geiten, emus en sierkippen.

Aangekomen in Takaka informeren we bij het infocentrum wat we kunnen bezoeken. Er is o.a. een zalmboerderij waar je je eigen zalm kunt vangen en opeten. Wij rijden erheen maar vinden het een beetje kunstmatig. Er wordt zalm gekweekt in grote bassins en dan zetten ze de zalm uit in een vijver waar je kunt vissen 🤔🙄

We lopen verder een andere tuin in waar je kunt lunchen en ook daar tal van boerderijdieren. In het restaurant komen we erachter dat alles door een Nederlands echtpaar al meer dan 30 jaar wordt gerund. Hun dochter en schoonzoon zijn nu 8 jaar hier en runnen de lunchroom. Ze hebben diverse Nederlandse producten op de kaart. Sigrid bestelt een pannenkoek met suiker en krijgt koffie met een speculaasje 😋, ik ga voor een bagel met gerookte zalm. Voor de verandering worden we weer eens gestoken door Sandflies 😡. Bult nummer 50!

Nog even een paar foto’s van de dieren en de slimme geit 🐐 die zijn kop door het hek steekt maar niet terug kan. Ik loop nog even terug om te vragen of hij dit vaker doet en dit schijnt hij dagelijks te doen.

Hierna brengen we een bezoek aan de Waikoropupu Springs, prachtig helder water, dat her en der borrelt. Gelukkig hoef je hier maar een kort rondje te lopen en binnen 25 min. zijn we weer bij de auto en zien we nog een Weka, die niet schuw is.

Daarna rijden we door naar Tata beach, een heerlijk rustig strand in een mooie baai. Nog even genieten van de heerlijke temperatuur en de zon ☀️

We gaan dineren in Takaka, er is niet veel keus en we kiezen maar voor The Dangerous Kitchen. Voornamelijk organische producten en het was heerlijk! Achteraf bleek dat er een Hollandse kok in de keuken stond. (Vandaar dat we weer eens heerlijk hebben gegeten 😍).

Ca. 1,5 uur terugrijden door de bergen en dan vast aan het blog werken. Morgen is onze laatste doe-dag. Om 9:20 uur gaan we een cruise 🛥 maken langs de kust van het Abel Tasman National Park.

Vrij 15 dec. Cruise Abel Tasman

Het zou vandaag een warme dag worden zo’n 26c, op de boot is het echter nog niet zo warm. We vertrekken stipt op tijd met een volle boot. We gaan helemaal langs het Abel Tasman National Park varen. De boot maakt ca. 7 stops en mensen kunnen er dan vanaf om te gaan lopen of een kayak tocht te maken. Wij hebben besloten niets meer te doen en lekker op de boot te blijven zitten. Het zand op de strandjes zijn heel verschillend van kleur, van wit tot geel. We varen ook nog langs twee eilanden waar zeehonden leven. Ze zitten goed verstopt tussen de rotsen en zijn daardoor moeilijk te zien.

Rond 13 uur meren we weer aan en gaan we gelijk aan de boulevard lunchen. Er zijn hier maar twee restaurantjes, dus de keus is snel gemaakt. Terug in de kamer gaan we nog even relaxen bij het zwembad en de hotpool, dan vast de koffer inpakken en onze haren wassen. Morgen een lange reis voor de boeg!

We vliegen van Nelson naar Auckland - van Auckland naar Hong Kong - van Hong Kong naar Amsterdam.

In New Zealand hebben we 2700 km gereden, van west naar oost en terug naar west. In Australië hebben we het helaas niet helemaal bijgehouden. Alhoewel ik al 6 weken gewend was aan links rijden, reed ik maandag in Kaikoura op weg naar de dolfijnen tour, toch zeker een paar minuten op de rechterbaan. 😱 Pas toen er een tegenligger aankwam realiseerde ik me dat het niet klopte. Sigrid had het ook niet door.

Dit is in ieder geval het laatste blog van deze reis. (Mogelijk sturen we jullie nog een laatste blog met weetjes over Australië en New Zealand.)

Wij kijken terug op een meer dan fantastische vakantie en ervaring. We hebben genoten van de natuur, de steden, de dieren, het weer en de mensen. 7 weken waarin we zoveel moois hebben gezien en tal van excursies hebben gedaan.

Op de camera staan inmiddels bijna 1900 foto’s en tal van filmpjes en we hopen er een mooi fotoboek van te maken.

Dank voor iedereen die ons reisverhaal heeft gevolgd en met ons mee heeft genoten! ❤️

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Renee Kauffmann:
    15 december 2017
    Voor jullie is het jammer dat het er bijna op zit, maar ik denk zomaar dat er wel wat mensen zijn die het toch fijn vinden dat jullie weer naar huis komen.
    Bedankt dat ik heb mogen meegenieten al die weken van jullie waanzinnige belevenissen en de prachtige foto's en filmpjes.
    Geniet nog even van het moment en goede reis terug.
  2. Patti:
    15 december 2017
    Jullie hebben zowat alles kunnen doen wat in de planning stond, veel mooie dingen gezien, kennis gemaakt met de leefwijze aan de andere kant vd wereld.
    Al die indrukken zijn onbetaalbaar en die nemen jullie je hele leven mee! 🍀
  3. Jeritza:
    15 december 2017
    Jullie hebben genoten,maar wij ook van al jullie verhalen. Fantastisch 👍🏻👍🏻Geniet nu nog eventjes en tot snel hier in de kou.😘
  4. Els:
    15 december 2017
    Wat wordt het stil hier voor ons zonder jullie blogs!!! Hebben er van genoten . Heel goede reis terug en hier kunnen jullie gezellig in kerstsfeer de kersttrui en kerstsokken aan. Gelukkig hebben jullie genoeg warmte in je en heeft die hollandse winter toch ook weer wat. dikke kus
  5. Lucia:
    15 december 2017
    Lieve dames, het was me een waar genoegen om met jullie (in gedachten) mee te reizen.
    Wat een prachtige foto's en verhalen! Ik heb echt met jullie mee genoten!
    Ik wilde graag bij jullie aankomst op Schiphol klaar staan met een spandoek, maar helaas heb ik een druk weekend voor de boeg: twee jarige zoons (Dick en Ferdi 33!) en een bijeenkomst met mijn broers en zusje. Maar in elk geval zijn jullie weer VAN HARTE WELKOM IN NEDERLAND! Tot gauw en goede terugreis! :)
  6. Ida:
    15 december 2017
    verhalen. Fantastisch 👍🏻👍🏻Geniet nu nog eventjes en tot snel hier in de kou.😘
  7. Helga Vermue:
    15 december 2017
    was leuk dames goeie reis terug naar Nederland, ciao!
  8. Margret krieger:
    15 december 2017
    Dag Lucienne en Sigrid, met genoegen hebben wij jullie reisverslagen gevolgd. Prachtige verhalen (er valt uiteraard wel wat te melden) en mooie foto’s. Aan alles komt echter een eind. Zo ook aan deze geweldige ervaring. Welkom thuis en tot spoedig ziens. Trek alvast maar een dikke trui aan. Dikke kus.
  9. Wim & Margie:
    Lieve dames,
    We hebben de reis fraai meebeleefd. Wisten niet dat het in dat werelddeel zo mooi en ongerept was.
    Goede thuisreis gewenst en graag tot ziens.
  10. Jesse:
    Beste Lucienne en Sigrid,
    Wat een mooie en inspirerende reisverslaggeving. Ik ben super benieuwd naar jullie fotoboeken 😉.
    Hele goede terug reis en alvast fijne Kerstdagen toegewenst.
  11. Rob Voerman:
    16 december 2017
    Sigrid en Lucienne een goede terugreis gewenst en hoop jullie te zien bij Sjaak Bral! heb jullie reis vanachter de computer meebeleefd.
  12. Ingrid:
    16 december 2017
    Super reis hebben jullie gemaakt. Veel gezien en inderdaad wij mochten meegenieten. Op reis gaan is leuk en geweldig maar uiteindelijk is het, zoals mijn dochter Nadine altijd zegt: "Oost, West, thuis best. Goede reis terug naar Kikkerland en genieten van een fijne Kerst met jullie familie (en vrienden :-) ).
  13. Rita van Rijsbergen:
    17 december 2017
    Wat een geweldige reis, daar kunnen jullie nog heel lang van nagenieten, zoveel mooie foto’s en filmpjes👌
    Het was zo gaaf om alles mee te lezen en te kijken👍Hele goeie reis terug naar het koude kikkerlandje😬 👋👋
  14. Linda de Hertogh:
    18 december 2017
    Lieve Lucienne en Sigrid,
    Ontzettend leuk jullie fantástische reisverhalen te kunnen meelezen! Ik heb ervan genoten! Welkom thuis weer,fijne kerstdagen, en veel liefs!
  15. Alda:
    19 december 2017
    Lieve meiden, sorry voor deze late reactie, maar weet dat ik heb genoten van jullie mooie verhalen en prachtige foto's! Deze weken zijn superdruk op school, toen ook nog m'n moeder in het ziekenhuis! Dus even tijd te kort! Nu zijn jullie inmiddels alweer in ons kikkerlandje, maar jullie kunnen terugkijken op een prachtige reis! Ik hoop dat jullie dit tenminste nog lezen!