4 - 5 dec. Wanaka & Makarora

4 december 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Reisverhaal door: Lucienne

4 & 5 dec.  Wanaka & Makarora

We rijden om 9 uur weg van onze heerlijke B&B in Manapouri en gaan onderweg naar Wanaka, zo’n 227 km verderop. Met alle bochtige wegen doe je daar ca. 3,5 uur over. Het rijden en kijken naar het prachtige berglandschap en de blauwe meren is weer een genot. De meren zijn hier kraakhelder van kleur. We maken dan ook weer diverse fotostops. Een fotostop bij een rivier die zo’n prachtige kleur blauw heeft, dat hebben wij nog nooit eerder gezien.

Op advies van Janice (onze Manapouri host) rijden we via een klein ommetje naar Wanaka, om meer van het binnenland te zien.

Het landschap is in het midden van het land minder bergachtig en we rijden langs veel wijn- en fruitboeren. Allerhande fruit en groente wordt vers aangeboden. We stoppen bij een stalletjes en kopen kersen, aardbeien, druiven en bananen. De bananen zijn geïmporteerd maar de aardbeien, druiven en kersen, zo van het boerenland. Ze ruiken en smaken voortreffelijk.  De kersen hebben qua smaak en afmeting iets weg van de “Edelvinger”.

De koffiestop mag natuurlijk ook niet vergeten worden en we drinken weer een goed smakende cappuccino bij een pop-up tentje, gelegen naast een Hunny Shop. Hier verkopen ze de “dure” honing 🐝 die van de bloesem van een boom komt, die voornamelijk in Manapouri te vinden is. Toevallig heb ik deze bij het ontbijt geproefd toen ik om honing vroeg (Smaakte goed). Een klein potje kost al zo’n € 30 en schijnt een geneeskrachtige werking te hebben, ook bijvoorbeeld bij vermoeidheid.

Nu is er de afgelopen dagen wat slijm in mijn keel aan het opbouwen en veel gesnotter in de ochtend, ook bij Sigrid. Het lijkt een allergische reactie op het tapijt dat in alle slaapkamers ligt van de overnachtingsplaatsen.

We arriveren bij ons motel in Wanaka die in de “goedkopere” 😉 klasse valt zodat wij dit een beetje afwisselen in ons programma en budget.

Op zich is alles aanwezig, schoon en goed verzorgd, de kamer heeft echter een schuin aflopend dak en wij hebben het gevoel dat we moeten bukken (is niet zo 😬 natuurlijk) en er is geen airco 😳.

Wanaka is een super gezellig dorp dat met name in de winter vergelijkbaar is met een skidorp. Er zijn diverse liften en pistes. Veel jongelui op de terrassen en een goede sfeer.

We besluiten lekker een beetje op het strand aan het Wanaka meer te gaan liggen want het is weer zo’n 27c. Een kiezelstrand, wat eendjes 🦆 om ons heen, een lekker briesje en de meest frappante culturen. (Zie foto).

Vanavond zouden we graag wat meer gezond eten 🍲 en er bestaat zowaar een “slow food” restaurant. Een zeer uniek concept. Er zijn twee mogelijkheden, je bestelt een bord eten met of zonder vlees en dan kun je uit een small, medium of large bord met opstaande rand kiezen. Daar mag je dan 3 of 4 gerechten aan toevoegen, zoals een quinoa of rijst met noten 🍚 of een ei/bloemkool hapje en andere gezonde salades 🥗. Het was in ieder geval zeer smaakvol en gezond.

We gaan terug in het hotel alvast wat foto’s uitzoeken en opladen voor het blog want dat kost erg veel tijd, zeker als de wifi niet optimaal is.

We drinken buiten nog even een drankje en dan is het tijd om de dag af te sluiten. Sigrid weet niet of ze kan slapen maar we doen het licht uit, ze draait zich om en 💤🛌. Ik kan de slaap maar niet vatten en na een eerdere hoestbui op de avond voel ik mijn longen steeds voller lopen. Is het van het stof in de kamer of bepaalde planten voor de deur?

Di. 5 dec. In de ochtend voel ik mij niet optimaal, amper geslapen en we maken een afweging of we wel/niet nog een nacht in dit motel willen blijven. We kiezen ervoor om door te reizen en voor deze nacht een andere accommodatie te zoeken. Tevens ook dichterbij onze activiteit van morgen in Makarora. Al lijken de afstanden niet zo lang, het is intensief rijden. Veel bochtenwerk en veel hoogteverschillen, dan weer 80, dan weer 35, 45 of 55 in de bocht. Dan weer een smalle weg langs een dal of meer. Ja, blijven opletten! 🚘

Makarora is een gehucht en er is niet veel aanbod. Bij onze koffiestop in het dorp ligt tevens een kleine parkje met diverse cabins. We gaan er een bekijken en we vragen ook aan een serveerster advies voor een overnachting. Zij wijst ons op een B&B boven aan de straat. We rijden ernaar toe en vinden een alleraardigste authentieke Maori 🗿 inwoonster, van onze leeftijd, die diverse kamers verhuurd. Wij helemaal blij met de kamer, het uitzicht en de prijs. We kletsen gezellig met haar en ze vertelt een beetje over de 1 hectare grond en haar boerderijdieren - 2 koeien 🐄🐄 (genaamd ‘Beef’ en ‘Stew’ 😂) en 2 schapen 🐑🐑, die allen voor eigen gebruik zijn. Na 2 jaar worden ze geslacht en hebben ze voor ca. 1 jaar vlees. Zij heeft nu een lammetje staan (gekregen van haar buurman) die nog met de fles wordt gevoerd (genaamd ‘Dorito’). Het voeden met de fles doet haar zoon anders raakt zij eraan gehecht en kan zij ze niet meer slachten 😭.

Er is toch zeker 1 eetgelegenheid in dit dorp. We bestellen een pasta met groenten. De groenten heeft de kok serieus genomen want er ligt meer dan genoeg op ons bord en het smaakt ook nog. We willen nog even buiten blijven zitten maar het is gewoon te warm (Ja, sorry Nederland). Bij ons huisje is het iets koeler. Als we net binnen zijn komt de zoon van de eigenaresse ons halen voor de voeding van het lammetje (hadden we gevraagd). Dus we lopen nog even mee om het lammetje met de fles te voeren 👩🏻‍🌾 en liggen dan voor pampus in onze kamer. Hier geen wifi bereik en geen TV 🙈, we zijn aan het afkicken 🙀. Het is hier zo lang licht, van ca. 5:45 - 21:30 uur, dat is echt super!

Vannacht slapen we een keer echt tussen het geluid van de schapen. Die gasten blèren wat af gedurende de dag. Hopelijk respecteren die vachtjes onze bedtijden 🙏🏻

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jeritza:
    6 december 2017
    Geweldig
  2. Wim & Margie:
    6 december 2017
    Bedankt weer, wat een fantastische reis!
  3. Rita van Rijsbergen:
    10 december 2017
    Wat is het daar toch mooi👍
  4. Renee Kauffmann:
    15 december 2017
    Het is weer prachtig en dan al die foto's waar nauwelijks mensen op staan. Jullie lijken wel ontdekkingsreizigsters.