12-14 nov. Noosa

14 november 2017 - Noosaville, Australië

Reisverhaal door: Lucienne

Samenvatting van 3 nachten in Perigian Beach / Noosa

Zo 12 nov - tijd om Brisbane weer te verlaten.

Met de taxi naar het vliegveld om weer een huurauto op te halen bij Europcar. Onze auto moet echter nog uit de wasstraat komen. Eindelijk kunnen we dan de koffers gaan inladen maar om nou te zeggen dat ze lekker passen! 🙄 We waren een beetje verwend met de grote kofferbak van onze vorige auto. We lieten de koffers dan in de auto en van daaruit pakten we wat we nodig hadden.

Sigrid en ik kijken elkaar aan en besluiten dat ik toch even ga onderdelen over een andere auto. (Naast korting vragen is onderhandelen ook wel mijn ding). We kunnen tegen bijbetaling een grotere auto krijgen maar uiteraard kom ik naar buiten met een contract voor een grotere auto zonder bijbetaling 😇.

De navigatie wordt ingesteld op onze volgende bestemming Perigian Beach/Noosa en we zijn weer onderweg. Rond 12:30 u komen we aan bij Glen Eden resort. Een kleinschalig project, direct aan zee, bestaande uit huizen met 2 en 3 slaapkamers. Wat een heerlijk huis, ons terras ligt direct aan het zwembad en alles is hier aanwezig, incl. vaatwasser.

We leggen snel onze spullen binnen en lopen even naar het strand om te kijken. Het is half bewolkt en een beetje winderig. Ik zie ook nog een visarend 🦅vliegen (Vogelnaam even opgezocht op internet).

We besluiten op advies van de receptie naar ‘Main Beach’ te rijden. Het is er gezellig druk, we zien veel surfers en maken een wandeling op een houten pad langs het strand. We kijken naar de fanatieke surfers 🏄‍♀️🏄die er geen genoeg van kunnen krijgen. Daarna gaan we gezellig een drankje doen bij een surfclub en komen in gesprek met een leuk Aussie koppel. Ze hebben ook 10 jaar in Port Douglas gewoond, wat wij een erg leuk plaatsje vonden. Hij surft heel veel en de reden dat ze van Port Douglas naar Noosa zijn verhuisd; te warm | teveel krokodillen en stingers (kwallen die giftig zijn). Noosa daarentegen heeft geen crocs en stingers dus je kan hier rustig de zee in! Aussies zijn echt van de gezelligheid, barbecue en komen heel relaxed over.

Na ons drankje gaan we boodschappen doen want we hebben besloten om twee dagen het diner zelf te koken. (Alleen maar omdat er een vaatwasser in het huisje 👸🏻is). Sigrid kookt vanavond en ik morgen.

Sigrid maakt een vegetarisch pastaatje, heerlijk! Morgen willen we een mooie wandeling gaan maken.

Ma 13 nov. (29c) Een dag met de Australische dieren!

We zijn tijdig wakker geworden in ons heerlijke huisje in Perigian Beach met het voornemen om een mooie wandeling te gaan maken langs de kust. Het is een kleine 15 min. met de auto naar Noosa Heads waar we de wandeling willen starten. Als we rond 10 uur aankomen is er geen parkeerplaats dichtbij meer te vinden. De Aussies houden van het beach leven en vooral van surfen. Zo druk op een doordeweekse dag hadden we niet verwacht. Veel bewoners uit Brisbane hebben hier een buitenverblijf. Ik drop Sigrid vast bij het plaatselijke informatiecentrum voor advies over een wandelroute en ik ga op zoek naar een parkeerplek, pfff dat valt niet mee. Eindelijk een plek gevonden in een mooie villawijk en dan nog 15 min. teruglopen naar Sigrid.  We besluiten de route naar ‘Hells gates’ te lopen, zo’n 8 km heen en terug, de heuvels en rotsen op. Geen vlakke route dus maar wel een hele mooie, langs de kust.  Er zijn vandaag veel surfers in de zee, wachtend op de perfecte golf. Wij worden diverse keren op ons pad gepasseerd door surfers met een surfboard onder de arm, die gewoon op hun blote voeten lopen, waar wij iedere steentje voelen met onze (Ja, daar zijn ze weer) charmante wandelschoenen. 🏃🏻‍♀️🏃🏻‍♀️

Amper 15 min. onderweg zien wij een aantal mensen turen naar de toppen van een boom en daar is ie dan, een KOALA in het wild. Hij zit lekker te slapen op zo’n 6 meter hoog. Blijft toch een bijzondere ervaring om dieren in hun natuurlijke omgeving te zien.  We lopen gestaag verder in het zonnetje en de temperatuur is inmiddels opgelopen tot 29c. Wat een prachtige ruige kust en ook hier zoveel verschillende planten en bomen, schitterend. Ik fotografeer er weer aardig op los en probeer een video van de surfers te maken maar dat valt nog niet mee. We hebben het gered naar ‘Hells Gates’. Daar beukt de zee met veel geweld in een inham. We kunnen vanaf daar naar twee kanten van de kust kijken, echt prachtig! Het was nog een aardige klim maar zeker de moeite waard. Onze maagjes gaan al een beetje knorren, dus terug naar beneden.

Op de terugweg lopen we weer langs de boom met de koala die nu inmiddels een beetje wakker is geworden. Hij kijkt af en toe naar beneden en hangt heerlijk te luieren aan zijn voorpoten. Snel maak ik weer een paar foto’s.

We lopen verder en stoppen bij een klein restaurantje voor een tosti en koffie. We hebben gelijk weer bezoek van een kalkoen, die zie je echt veel hier, die zwaar op onze tosti loert. Sigrid stelt ze niet op prijs en maakt diverse halve Johan Cruijf schopbewegingen maar echt onder de indruk is hij niet. Ondertussen heeft hij nog een familielid 🦃 erbij gehaald. Ik maak snel een paar boomerang filmpjes met die kalkoen, en hij blijkt de ideale boomeranger. Dan zien we een paar mensen steeds kijken en foto’s maken in een berg van takken. Ik ben toch een beetje nieuwsgierig wat ze daar nou zien, ik dacht een hagedis of zo. Nee zeg, ligt daar een opgerolde PYTHON die even daarvoor een POSSUM heeft opgegeten. Een vrouw verteld dat hij lekker in het zonnetje zijn voedsel ligt te verteren en een python niet giftig is. Ik vind slangen doodeng maar maak toch een foto, in de hoop dat hij wel blijft liggen, brrrr.

Onderweg naar de auto spot ik nog een PELIKAAN en weet ook deze nog net op de foto te zetten, hoe leuk is dat.

We liggen nu even bij het zwembad bij te komen van onze wandeling met het geruis van de zee op de achtergrond. Vanavond is mijn beurt om te koken. (Hoop dat we er geen gewoonte van gaan maken, want vooralsnog bevalt het uit eten gaan ons prima)

Di 14 nov. Terwijl Nederland nog ligt te slapen gaan wij onderweg om het bootje dat we gister hadden gezien te huren. Na een korte uitleg over binnen welke groene en rode palen we moeten varen, en hoe de boot werkt, gaan we op weg. Mevrouw Voerman heeft zich rijkelijk in de zon gepositioneerd 💅🏼💄en ik zorg dat we in diep genoeg water blijven varen. We varen langs waanzinnig luxe huizen. Wassenaar aan het water! Er is niet een huis hetzelfde en dat gaat redelijk goed samen met een enkele lelijke uitschieter. Alle huizen zijn voorzien van een aanlegsteiger en boot. Er wordt hier veel gevist.

Als ik dan toch ook weer iets wil fotograferen, gaat Sigrid aan het roer. Even wennen maar gaat haar prima af. Als een prima donna aan het stuur.

We maken een heerlijk tochtje langs strandjes, nog meer luxe huizen en appartementen. Nog een mooie groep pelikanen gefotografeerd en een leuk filmpje gemaakt. We hebben genoten.

Thuis een lunch gemaakt met heerlijk zoete aardbeien (uit Australië) en vanavond uit eten.

Morgen vertrekken we hier weer, richting Glass House Mountains maar eerst een bezoek aan Australia Zoo 🐊 van familie Irwin. Morgen 15 nov. wordt Steve Irwin herdacht (inmiddels alweer 11 jaar dood) en zullen wij zijn vrouw Terri en kids Bindi & Robert zien.

Dat worden weer mooie plaatjes en verhalen.

1. Patti:
    Prachtige stranden.
    (Ik heb zwaar trek in dat vegetarische pastaatje..)
  2. Renee Kauffmann:
    14 november 2017
    Wat een prachtig landschap en al die dieren. Volgens mij kunnen jullie, als jullie ooit nog terug willen komen ;) zo een boek uitgeven.
  3. Alessia:
    14 november 2017
    Jeej eindelijk eerste wilde koala gezien! Leuk dat jullie die kustwanding hebben gemaakt, vond ik ook echt indrukwekkend. En erg stoer hoor zelf bootje varen, waren er geen hoge golven?
  4. Rita van Rijsbergen:
    14 november 2017
    Wat is het daar toch mooi, en zo leuk geschreven 👍Echt gaaf om mee te genieten😊
  5. Ingrid:
    14 november 2017
    Fantastisch en wat een prachtige foto's...
  6. Kelly:
    14 november 2017
    Aaahhhhhh ziet er heerlijk uit! Het klinkt alsof jullie het niet slecht hebben... hier missen we je nog steeds.... 😊😘
  7. Jeritza:
    Fantastisch dames Genieten 😘😘😘
  8. Margret krieger:
    15 november 2017
    Het is net of we er bij zijn wat is het daar mooi jullie komen toch wel terug ?
  9. Els:
    15 november 2017
    Geweldig. Even leek het wandelpad op het pad naar de vuurtoren in Albir. Hier kunnen we ons met druilerig herfstweer gelukkig opwarmen aan jullie zonnige foto's en verhalen.xxxxxxxxxxxxx
  10. Lucia:
    15 november 2017
    Wat een schitterende natuurfoto's! Echt indrukwekkend! Ben benieuwd of jullie de familie van Steve Irwin nog zullen zien....