10 en 11 nov. Brisbane

11 november 2017 - Brisbane, Australië

Reisverhaal door: Sigrid

Vrijdag is grotendeels weer een reisdag. We nemen de ferry naar Hamilton Island waar een klein vliegveld is, vanwaar we met een vliegtuigje naar Brisbane vliegen. Eind van de middag komen we in ons hotel Park Regis North Quay aan. Fijn hotel, mooie kamer met fantastisch uitzicht op de rivier én perfect gelegen tussen Southbank en the City.

Na ons geinstalleerd te hebben lopen we naar Southbank. Een heel gezellig gedeelte aan de rivier met tal van restaurantjes (echt van àlles, van Japans tot Spaans, Italiaans, Thais, Mexicaans) en kraampjes met kleding en souveniers. Tevens is er een lagoon (soort zwembad) aangelegd met een strandje waar gratis gezwommen kan worden (aangezien zwemmen in de rivier verboden is vanwege haaien 😳🐋). Met ook een reuzenrad en parkjes met bbq’s erbij maakt het een hele leuke plek voor iedereen. We kiezen een leuk Turks restaurant uit (weer ff wat anders dan friet, pizza, pasta 😜) We eten lekker maar slapen er slecht op 😱.

Zaterdag gaan we na het ontbijt The City in. Het is een beetje regenachtig en het is hier wel 10 graden frisser (22 gr) dan onze eerdere bestemmingen. Na 3 keer omkleden gaan we toch maar wat minder charmant op pad met sokken en wandelschoenen (Alessia en April zouden zeggen dat kan echt niet hoor mam 😂). Regenjack in de tas.

Wat is het vreemd om weer in een stad rond te lopen! Na Hong Kong zijn we alleen in kleine en middelgrote badplaatsjes geweest met alleen laagbouw. Nu lopen we weer tussen wolkenkrabbers en allerlei overheidsgebouwen, o.a.  gemeentehuis, gerechtsgebouw, cultureel centrum, theater, musea en universiteitsgebouw.

De stad is met visie aangelegd. Mijn broer Wim zou hier genieten! Tal van moderne fly-overs zorgen voor perfecte doorstroming van verkeer. Langs de rivier loopt een aparte brug/ pad voor fietsers. Verder zijn er tal van voetgangersbruggen om de rivier over te gaan.

We bezoeken de City Hall uit 1832 en doen mee met een rondleiding naar de toren op de 64e verdieping waar we een magnifiek uitzicht hebben over de stad en de vele wolkenkrabbers.

Als we door het stadscentrum lopen en Meyer ingaan (soort Bijenkorf) moet ik Lucienne meesleuren want die ziet natuurlijk weer ergens sale 🛍🎁🙈 🙄.

In de Botanische tuin treffen we niet alleen prachtige bomen en planten aan. Lucienne loopt alle vogels met haar camera achterna en we schrikken ons rot als we op een bord staan te kijken en we aan beide kanten van onze voeten 2 grote hagedissen zien! 😱🦎ik gaf een gil haha.

Het leven in Brisbane speelt zich voornamenlijk af langs de rivier. Prachtige appartementgebouwen met terras of dakterras/roofgarden liggen aan de rivier die door de hele stad loopt. Vervoer gaat met name via het water. Met de watertaxi, waterbus of een kleine ferry die gratis is en waar je overal in en uit kan stappen. Ook de locals gebruiken dit als vervoermiddel. Mooie overheidvoorziening👌.

Wij nemen deze ferry en varen de hele route mee heen en terug. Bleek wel errug lang te duren want maakt veel stops. Onderweg even eruit geweest voor een cola'tje in een leuke bar aan t water.

Hier in Brisbane valt op:

Veel Fly-overs
Leven speelt zich af rond de rivier
Veel leuke horeca met terras aan de rivier
Er wordt behoorlijk wat alcohol genuttigd
Voetgangers stoplichten die, zodra ze op groen springen, een geluid maken als Starwars😂 (Lucienne heeft dit voor jullie gefilmd). Daarna heb je tussen de 11-14 sec. om over te lopen 😜
Er zijn veel aziaten die hier wonen en werken en ook die op vakantie zijn
Eerste moslima's gezien sinds we in Australie zijn

Nog wat zaken die ons opvallen alg. in Australie

Overal erg schoon
In de winkels krijg je nog plastic tasjes; ook bij de supermarkt worden de boodschappen voor je ingepakt. Geen Europese Commissie hier 😜👍
In de meeste restaurants eten en drinken bestellen aan de bar, meteen afrekenen en je krijgt een nummer op stokje mee waarmee de bediening je kan vinden.
Wijn komt van hier maar een glas huiswijn kost overal min. €5,50 à 6,50 🙄wijn is wel erg lekkerrr 😋🍷🍸(ik heb nog geen avond zonder wijn erbij gegeten, al neem ik het me élke avond voor 🙈)
Prijzen van eten in restaurants vergelijkbaar als bij ons.
Niet alleen het rijden is links maar álles is andersom, bijv. op bruggen links lopen en bij roltrappen moet je de andere kant op om de volgende te nemen 🤔
Overal in Australie zijn bbq plekken aangelegd met picnickbanken, bbq op gas en waterkraantje. Meestal bij het strand en hier in de stad aan de rivier.

Vanavond de lekkerste pizza ooit gegeten bij Julius, een  echt Italiaans restaurant.

Morgenochtend gaan we weer een huurauto ophalen 🚗😇 en rijden we naar Perigian Beach, bij stadje Noosa, een uurtje hier vandaan.

See ya!

1. Koen v E.:
    11 november 2017
    Wat een leuk geschreven verhalen! Behalve Hong Kong is alles voor mij nieuw. Vanaf Sydney komen de bekende plekken voor ons. Daar kijk ik extra naar uit. :-)
    Blijf lekker genieten: er komt nog heel veel moois!
  2. Jesse:
    11 november 2017
    Super reis maken jullie! Niet alleen mijn pa heeft interesse in de architectuur 😉. Ik ga die reis van jullie ook maar snel maken. Wat een belevenis.
    Veel plezier en genieten jullie van alle ervaringen. Ik lees ze aandachtig 😎
    Ps: die kleine hagedissen doen niks.
  3. April:
    11 november 2017
    Het enige wat is blijven hangen zijn de wandelschoenen. Die kunnen inderdaad echt niet 😂😂😂😂 Maar het klinkt en ziet er onwijs leuk uit ! :)
  4. Jill:
    11 november 2017
    Alles smaakt naar meer! Dank, door Jullie goede verhalen en beschrijvingen lees ik wat ik heb gemist en hopelijk nog mag bezoeken tnrdv Cairns. Whitsunday Island, ok mooi wit zand, geen foto’s - is nog de moeite waard? Brisbane, gaaf uitzicht - is het een relaxte stad? 🤠chapeau dat jullie nog steeds zo lekker blijven schrijven voor ons en de kiddo’s en vooral als jullie eigen logboek 🤣
  5. Henk en Bets:
    11 november 2017
    Sigrid, je bent je carriere misgelopen, je had schrijfster moeten worden of columniste!
  6. Wim & Margie:
    11 november 2017
    Fantastische reis naar werelddeel met fraaie, nog ongerepte natuur. Nu ook nog bijzondere steden.
    Wij volgende het vakkundig beschreven dagboek met de mooie foto's weer ademloos.
    De dames gaan steeds meer stralen. Groeten.
  7. Jeritza:
    11 november 2017
    Geweldig dames👍🏻💪🏼 Blijft schrijven zoooo leuk.💋❤️
  8. Margret krieger:
    11 november 2017
    Door de schrijfstijl lijkt het alsof wij erbij zijn. Chapeau. Mooie foto’s ook. Even terugkomend op ‘sale’. Dat zit in de familie.
  9. Alessia:
    Super leuk verhaal mam! Beleef stiekem alles weer opnieuw. Veel
    plezier in Noosa x
  10. Rita van Rijsbergen:
    12 november 2017
    Wat is dit toch leuk om steeds te lezen, alsof ik er een beetje bij ben🤣🤣🤣👍echt super, en prachtige foto’s weer🤗
  11. Els:
    12 november 2017
    Wat een super vakantie en wat schrijven jullie leuk!
  12. Renee Kauffmann:
    14 november 2017
    Geweldig verhaal weer. En zo goed geschreven dat we er (bijna) bij zijn.......
    Ook mooi hoor al die wolkenkrabbers, fly-overs etc. maar wel even een hele andere wereld in vergelijking met de vorgaande dagen.