22-24 nov. The Great Ocean Road

24 november 2017 - Warrnambool, Australië

Reisverhaal door: Lucienne

Vandaag vliegen we van Sydney naar Melbourne. De taxi staat prompt 10 uur voor de deur en onze chauffeur uit Bangladesh zit op zijn praatstoel (Zijn accent bij de Engelse taal is grappig en soms moeilijk te verstaan. Als hij 17 zegt denken wij dat hij 70 zegt en omgekeerd 😂).

Goede kans voor ons om te vragen wat de huurprijzen voor huizen zijn in en rondom Sydney. We hadden reeds gehoord dat de koopsom voor een appartement met 1 slaapkamer in de stad start vanaf $ 750.000 (€ 5 ton) 🙀

Volgens hem is het in de stad $ 750 per week en buiten de stad $ 450 per week. Wat een geld he!

We hebben een goede vlucht en als we naar buiten lopen met onze koffers, BAM... 36c 😳☀️☀️☀️

Snel de huurauto ophalen, alhoewel snel....

Europcar moet nu toch ondertussen bekend zijn met onze reputatie. Je weet wel, die 2   Dutchies met die zware koffers en teveel bagage! Die in de kleine Suv niet past 😂

Alhoewel we best een mooie auto krijgen toegewezen, gaat dat echt niet passen. Met een kleine bijbetaling van slechts € 35 voor een week, rijden we voldaan weg in een gloednieuwe (slechts 364 km op de teller) Subaru Forrester. Het verkeer vanaf de luchthaven naar onze eerste overnachtingsplaats (Apollo Bay) is heel druk. Na 1,5 uur start dan eindelijk “The Great Ocean Road” 😍😍

Wij zijn gelijk onder de indruk van het rijden langs deze prachtige kust en stoppen dan ook meerdere keren voor het maken van foto’s. Een ruige kustlijn met her en der stenen/rotsen en mooi blauw water. Wat een genot om hier auto te rijden. Prachtige vergezichten en we rijden ook nog langs een mooie vuurtoren waar we ook foto’s maken.

* Tijdens het maken van onze eerste foto langs de weg wordt er vanuit een voorbijgaande auto naar ons gefloten (fuut fuut) nou dat is lang geleden!😍👬💋😜😇😘

We dachten inmiddels al kennis te hebben gemaakt met de meeste insecten maar aan deze kant van Australië barst het van de vliegen. 🙅🏻

Ook zien we onderweg nog een aantal Kangaroos in het wild. Hup, snel op de foto 📷 voor ze weer weghuppen.

Rond 20 uur komen we aan bij ons hotel en wat blijkt, onze kamer met 2 aparte bedden is gewoon weggegeven (10 maanden geleden geboekt 😡)

Zogenaamd een fout in het systeem, ja ja! Smoesjes die wij natuurlijk niet geloven. Slapen doen we ‘s-nachts. (Ahum, over slapen gesproken, Houston we have a problem)

Rond dat tijdstip wordt je daar niet blij van. De receptionist kan ons voor deze nacht een kamer aanbieden met een sofabed en een klein 2-persoonsbed. Door ons ongenoegen te uiten krijgen we een beetje korting op de kamer en vraag ik om 2x gratis ontbijt. Als ik de bank (sofa) bekijk die wordt omgetoverd in een bed, beloofd dat echter niet veel goeds. 😬💤

Zodra het bed is opgemaakt voel ik het matras .... joehoe matras waar ben je? Iemand is vergeten vulling rondom de spiralen te stoppen. Aangezien ik mij had opgeofferd om op het sofabed te gaan slapen, gaat dat het toch echt niet worden. We moeten namelijk een beetje zuinig zijn op de chauffeuse 😇 toch?

We kijken snel op internet of er nog bedden vrij zijn in een ander hotel, checken uit ..... en rijden weg.

Sigrid doet bij twee hotels nog even een warenonderzoek en we kiezen dan toch voor de beste optie bij de Comfort Inn.

Een (honeymoon) suite met een 2-persoon jacuzzi bad 🛁Hilarisch en dat vraagt natuurlijk om een gekke foto vanuit bad. (Zie foto)

In Apollo Bay werken veel Aziaten die ontzettend aardig en behulpzaam zijn. Het hele plaatsje is ook ingesteld op Aziatische vakantiegangers. Bij restaurants en winkels zelfs Aziatische reclameteksten.

We mogen bij Comfort Inn gratis een wasje doen, gaan ondertussen even een pizza eten en dan is het toch echt tijd voor bed. 🛌 (vermoeiend joh zo’n vakantie 😂)

Reisverhaal door: Sigrid

Dond 23 gaan we wéér vroeg op pad 😕(dit is vakantie toch? 🙄). Ontbijtje bij de lokale bakker in Apollo Bay en hup de auto in voor een mooie tocht. Het is een prachtige, zonnige dag ca 30 gr. dus de airco in de auto is zeer welkom. We vervolgen de Great Ocean Road een stukje en gaan dan een prachtig weggetje in richting de vuurtoren van Cape Otway. We hadden gehoord dat hier weer koala'tjes in het wild leven en ja hoor, we hebben er 3 gezien, hoog in de bomen (en 20 chinezen zagen ze ook 🙄). Na een koala fotosessie verder gereden naar de vuurtoren. Prachtig uitgestrekt en groen gebied met op de achtergrond de blauwe oceaan.

Vuurtoren entree vonden we te duur dus een wandeling gemaakt er omheen. En wie zat daar in de struiken lekker aan de blaadjes te knabbelen? Een lief wallabie’tje. Hij keek even op wie er langs kwamen at rustig verder. Na weer behoorlijk wat klimwerk (zucht😕) terug bij de auto en onze route voortgezet. We rijden een prachtige route slingerdeslang langs een smalle bergweg door het Great Otway National Park. Op sommige stukken konden er bijna geen 2 auto's elkaar passeren 🙈.

Lucienne wilde nog graag als Tarzan langs een ziplijn over de bomen slingeren maar dat lukte helaas niet meer, die tour duurt nl 2,5 uur

Eind van de middag rijden we Apollo Bay weer binnen en kijken nog even bij het kleine haventje en het strand.

Als avondmaal heerlijke gamba's, gebakken baramundi, salade en (toch maar weer) patatjes bij de lokale viswinkel.  Morgen gaat de reis weer verder langs de Great Ocean Road.

Vrijdag 24 zitten we al om 09:00 uur in de auto op weg naar de 12 apostelen. The Twelve Apostles is een rij van rotsen aan de zuidkust langs de Great Ocean Road. De rotsen zijn van kalkzandsteen en steken vlak voor het zandstrand van het Port Campbell National Park op uit zee.

Ze zijn genoemd naar de twaalf apostelen van Jezus. Eerst werden ze The Apostles genoemd, maar uit marketingtechnische overwegingen is dit veranderd in The Twelve Apostles (hoewel er ook toen al geen twaalf rotsen stonden).

Bij iedere rotsblok is een lookout gemaakt, al dan niet met pad en trapwerk er naar toe. We nemen ze allemaal want voor mooie foto’s moet je wat over hebben 😬.

We hebben geluk dat we bijna alles op de foto hebben als het gaat regenen.

Onze overnachting vanavond is in Warrnambool, een wat groter stadje. Wel allemaal laagbouw, brede straten, allemaal bouwsoorten door elkaar, beetje rommelig en iets minder gezellig.

Morgen rijden we weer 2 uur verder naar Halls Gap, in het national park The Grampians waar we de grote grijze kangoeroe, de wallabie, de koala 🐨 en ca 200 vogelsoorten hopen te zien. We zijn inmiddels amateur vogelaars geworden 😂

1. Koen:
    24 november 2017
    Zo bekend allemaal en heerlijk om het zo met jullie weer te kunnen beleven! Bedankt voor de geweldige verhalen, foto’s en video’s!
  2. Helga Vermue:
    24 november 2017
    hebben jullie dat fluiten geregistreerd, kan je t nog eens terug horen...
  3. Jeroen:
    24 november 2017
    Hi Sigrid. Zo te zien is het volop genieten aan de andere kant van de wereld. Heel mooi, je hebt het verdiend! Groetjes. Jeroen
  4. Margret krieger:
    24 november 2017
    Hallo meiden ik geniet met jullie mee ,maar hebben jullie geen trek in lekker andijvie met een bal (geintje) nog veel plezier Frans en Margret
  5. Rita van Rijsbergen:
    25 november 2017
    Zo leuk weer🤗👍en wat een geweldig mooie foto’s📸🎞👍
  6. Vreni:
    26 november 2017
    Ik ga even zoeken naar de bad-foto uit de honeymoon room! 😍
  7. Yinnie:
    28 november 2017
    Mooie foto's!
  8. Ingrid:
    5 december 2017
    Prachtige foto's. Wat een avontuur dames......